Friday, August 2, 2019

MRTT vs MLTT


Assalamualaikum w.b.t.....

Saya nak kongsikan di sini apa itu MRTT, MLTT, MRTA & MLTA dan perbezaannya.

Pertama sekali, sebelum anda ketahui perbandingan antara MRTT dan MLTT, terlebih dahulu anda kena faham terlebih dahulu maksud MRTA/MRTT dan MLTA/MLTT.

MRTA – Mortgage Reducing Term Assurance
MRTT – Mortgage Reducing Term Takaful
MLTA – Mortgage Level Term Assurance
MLTT – Mortgage Level Term Takaful

Perkataan ‘Reducing‘ , ‘Level‘ , ‘Assurance‘ & ‘Takaful‘ membezakan setiap pelan pelindungan yang anda pilih.

Beza antara Level dan ReducingLevel membawa maksud jumlah perlindungan yang berkadar tetap/rata sepanjang tempoh polisi, manakala reducing pula membawa maksud yang berlawanan iaitu jumlah perlindungan yang semakin berkurang tahun demi tahun sepanjang tempoh polisi.

Saya sebagai Perancang Kewangan Islam, sudah tentu saya akan galakkan untuk kita semua menyokong produk-produk yang patuh syariah. Maka dengan itu, MRTT dan MLTT adalah yang paling relevant untuk tujuan ini. Semoga Allah memberkati kita, In Shaa Allah.

Bahasa mudah untuk anda faham ialah perkataan Assurance merujuk kepada insurance konvensional manakala Takaful adalah Islamic Insurance yang patuh syariah. Sebagai muslim, mahu atau tidak pilihan terbaik yang kita adalah produk dari TAKAFUL. Hidup ini punya pilihan. Jadi, pilihlah Takaful.

Mari kita lihat sedikit point penting perbezaan antara MRTA/MRTT dan MLTA/MLTT.


Bank selalunya akan menawarkan MRTA/MRTT untuk perlindungan loan rumah anda. Ada yang tanya wajib ke kena ambil MRTA/MRTT? Jawapannya memang tidak wajib. Namun begitu, walaupun tidak wajib, sebagai pemberi pinjaman, bank berhak untuk ‘secure’ pinjaman yang diberikan. Salah satu sebab yang paling utama, MRTA/MRTT adalah lebih selamat pada pihak bank kerana bayaran untuk plan ini dibayar sekali sahaja dan dimasukkan bersama ke dalam loan.
Mungkin anda akan rasa seperti dipaksa oleh bank tapi persoalannya, jika anda tiada MRTA/MRTT siapa yang akan bayar baki loan rumah jika berlaku musibah seperti kematian kepada anda sebagai Peminjam?

Contoh :


Oleh sebab itu, kini ramai yang telah memilih untuk mengambil MLTA/MLTT. Dengan memiliki plan ini,  perlindungan loan rumah anda memerlukan komitmen pembayaran secara berkala, bulanan, suku tahunan, setengah tahunan atau tahunan. 

Plan ini mempunyai nilai simpanan pada hujung tempoh pelindungan. Salah satu yang menarik tentang plan ini ialah jumlah nilai simpanan boleh dikeluarkan bagi menyelesaikan baki loan rumah anda. Loan anda dilindungi dan hutang pun dapat diselesaikan dalam tempoh yang singkat.

MLTA/MLTT ini juga anda boleh attach dengan mana-mana rider perlindungan tambahan seperti manfaat sakit kritikal, manfaat kematian akibat kemalangan, pengecualian sumbangan dan lain-lain.

Jika anda seorang pengumpul hartanah atau anda memiliki lebih dari sebuah rumah, anda boleh memilih untuk memiliki plan ini memandangkan plan ini boleh melindungi kesemua pinjaman loan rumah anda dalam satu plan yang sama. 

Jadi rumusannya, seperti berikut. Ini tidak bermakna jika anda telah berumur melebihi 35 tahun tidak boleh mengambil MLTT. Jika anda punya budget yang lebih, why not?




Ada banyak lagi perkara-perkara yang boleh dan perlu diterangkan lagi berkenaan MRTT & MLTT ini tetapi tidak begitu sesuai di ruang ini. Ada masa, kita boleh duduk sembang-sembang hal ini. 


Salam sayang,
Farah Abdullah
Financial Practitioner
012.256.7454 | 013.610.7004
















No comments:

Post a Comment

Pindah Blog

Assalamualaikum Akibat kekangan masa, saya tak mampu nak update banyak-banyak blog. Oleh itu, apa saja cerita berkaitan Takaful saya akan pi...