Friday, March 15, 2019

Tugas Sebagai Perunding Takaful/Penasihat Takaful

Assalamualaikum.....

Apakah yang anda tahu tugas sebagai seorang Perunding Takaful atau Penasihat Takaful ini?

Tugas kami adalah BERTINDAK. Diantara penyakit dengan kami, siapa yang akan sampai dulu? Mana yang anda nak sampai lebih dulu?

Kebiasaan alasan yang kami terima sewaktu mereka yang masih SIHAT :

➤ Tak ada budget
➤ Tak minat
➤ Tak percaya
➤ Takaful penipu
➤ Nanti dululah
➤ Nak tanya suami/isteri/emak/ayah/anak dulu
➤ Nantilah saya fikir dulu
➤ Alah kalau nak mati, mati jugak
➤ Nanti la dulu, banyak commitment lain
➤ Nanti saya buat kira-kira dulu, saya buat cashflow dulu
➤ Saya ingat nak survey dulu
➤ Nak bincang dulu
➤ Takaful ni tak penting pun, banyak lagi yang lebih penting

Punyalah banyak alasan yang diberi. Tetapi, disebabkan kami telah diamanahkan untuk menjalankan tugas, kami sabar dengan semua alasan yang diberi dan cuba menjelaskan dengan lebih terperinci lagi supaya mereka sedar tentang pentingnya Takaful di dalam kehidupan seharian. Memang benar orang kata, orang yang sabar adalah seorang Wakil Takaful.😍

Mari kita lihat, bila mereka ini dah SAKIT. Apa pula jawapan mereka....

➤ Ada je budget, tak kisah la mahal pun
➤ Minat sangat dengan Takaful ni memang dah lama tapi tak ada orang approach
➤ Agent Takaful memang superb memang boleh dipercayai 200%
➤ Tak nak la tunggu lama-lama, cepat la proses
➤ Malas nak fikir-fikir lagi, nak terus sign je
➤ Tak payah buat kira-kira, cakap je berapa sebulan, saya ok
➤ Suami, isteri, anak, menantu, adik, abang, kakak, cucu, nenak, atuk semua suruh ambik Takaful
➤ Tak perlu nak survey lah, buang masa
➤ Takaful ni memang penting, rugi sangat orang yang tak ambik Takaful

Bila dah sakit dah tak ada alasan lagi cuma ada 1 je alasannya iaitu dah sakit. Disebabkan Etiqa ada plan untuk orang dah sakit, maka kami lah yang mereka cari selepas mereka sakit.

Nampak senang kerja kami tapi berat tanggungjawab kami terhadap masyarakat tapi seronok sebab dapat bantu orang. Duit akan datang kemudian. Yang penting niat kita untuk bantu orang.

Disclaimer : Alasan-alasan yang saya nyatakan di sini bukan rekaan semata-mata tetapi ini adalah realiti. Alasan-alasan ini saya sendiri yang dapat dan juga dari rakan-rakan seangkatan.


Salam Sayang,
Farah Abdullah
Assistant Sales Manager
Agensi Nasaruddin
012.256.7454 | 013.610.7004



No comments:

Post a Comment

Pindah Blog

Assalamualaikum Akibat kekangan masa, saya tak mampu nak update banyak-banyak blog. Oleh itu, apa saja cerita berkaitan Takaful saya akan pi...