Friday, September 6, 2019

Hibah

Assalamualaikum....

Ramai yang masih tak faham apa itu Hibah Takaful. Ramai yang bertanya. Ok, saya jelas kan sedara ringkas di sini yang mudah untuk difahami.

Hibah terbahagi kepada dua, iaitu :-

1. Hibah harta yang sedia ada. Contoh : Rumah & Tanah bernilai RM1 juta. Proses documentation ambik masa. Proses ini WAJIB buat.

2. Hibah Bersyarat. Hibah yang kita cipta. Contoh : Cipta RM1 juta dengan mengambil plan Takaful dan dihibahkan kepada waris atau sesiapa saja yang kita mahu hatta rumah kebajikan. Nak buat ni mudah je. Ketepikan 1%-2% annually income anda (bergantung pada umur). If anything happened, waris tadi akan dapat terus RM1 juta dalam masa 1 bulan. Jadinya, anda tidak perlu lah ada RM1 juta untuk buat dokumen untuk buat Hibah bersyarat ni.

Waris pulak buat apa dengan duit RM1 juta tadi?

i. Waris gunakan untuk meneruskan kehidupan. Tanggung anak-anak belajar dsb.
ii. Boleh digunakan dalam menguruskan harta pusaka yang beku. Lawyer fees je antara 4%-5% dari nilai harta beku.

Jika anda masih tidak jelas atau kurang faham, anda boleh berjumpa dengan saya untuk saya terangkan dengan lebih me dalam lagi. Bila kita tulis ni kacang fahaman nye berbeza dengan orang yang membaca.

Trust Me,
Farah Abdullah
Financial Practitioner
Takaful Consultant
❤️0122567454❤️
❤️0136107004❤️

No comments:

Post a Comment

Pindah Blog

Assalamualaikum Akibat kekangan masa, saya tak mampu nak update banyak-banyak blog. Oleh itu, apa saja cerita berkaitan Takaful saya akan pi...