Monday, October 21, 2019

Perlindungan Takaful

Assalamualaikum

Suka untuk saya jelaskan di sini, simpan duit di Takaful tidak sama macam kita simpan duit di bank.

TAKAFUL - untuk perlindungan
BANK - untuk simpanan
ASB/Unit Trust - untuk pelaburan
TH - untuk pergi menunaikan haji

Biar saya terangkan dengan lebih terperinci lagi.....

TAKAFUL untuk membantu anda menyelesaikan masalah kos rawatan dan menggantikan gaji anda jika anda sudah tidak mampu lagi untuk bekerja atau sudah tiada lagi di dunia ini nanti serta bertujuan untuk melangsaikan hutang anda. Takaful dikaitkan dengan perkara yang PASTI iaitu TUA, SAKIT & MATI.

BANK pula untuk simpanan jangkasmasa pendek yang boleh digunakan ketika terdesak, untuk hari tua, untuk melancong atau untuk membeli apa yang anda inginkan.

Manakala ASB adalah simpanan untuk jangkamasa panjang dan pulangan yang tinggi. Jika pelaburan pula seperti Unit Trust dsb...itu mungkin juga tiada pulangan. Ianya mempunyai risiko kerana bergantung pada harga semasa. Selalunya pelaburan seperti ini adalah perancangan anda untuk pencen.

Berjimat memang boleh membuatkan anda hidup senang, tapi kalau tiada Takaful boleh membuatkan anda merana. Jadilah orang yang bijak di dalam merancang kewangan. Sijil Takaful adalah suatu asset yang sangat bernilai.

Trust me,
Farah Abdullah
Financial Practitioner
012.256.7454 | 013.610.7004

No comments:

Post a Comment

Pindah Blog

Assalamualaikum Akibat kekangan masa, saya tak mampu nak update banyak-banyak blog. Oleh itu, apa saja cerita berkaitan Takaful saya akan pi...