Tuesday, July 7, 2020

Tawar-menawar vs Diskaun

Menarik perkongsian ni jadi saya copy di sini untuk tatapan semua. Ada saya edit sikit-sikit tulisannya. Kena gak sedas kat saya sebab kadang-kadang saya juga begitu, minta diskaun.

***Bila kita meniaga mesti akan ada :
“Okay total RM61.50” 
Customer pun cakap :
"Tak boleh ke genap jadi kan RM60?”
“Beli banyak ni takde diskaun ke?” 
“Bagi la harga kawan-kawan” 

👇
Dalam Tanyalah Ustaz TV9,
Ustaz ada cakap janganlah minta kurang atau tawar menawar dengan peniaga Islam/Melayu.

Sampai tu ada yang minta:
✔ Harga KASIH SAYANG
✔ Harga KAWAN
✔ Harga ADIK BERADIK
✔ Harga BISIK-BISIK
.
.
Tolonglah mereka, jangan jatuhkan mereka.
BERSANGKA BAIKLAH, ada sebab kenapa mereka TAK OFFER sedemikian.

Contoh : Minta kurang
- Anda mintak kurangkan RM20, entah-entah banyak tu je pun UNTUNG yang dia dapat 😰
Kenapa orang bukan muslim meniaga orang beli tak mintak tawar-tawar pun?

Contoh : TESCO
- Total kena bayar RM100.05.
Sanggup cari duit selit merata semata-mata nak bayar lagi 5 sen tu, sebab apa?

Sebab WAJIB BAYAR.

Kalau orang muslim yang berniaga.
Alaaa 5 sen tak ada, halal lah boleh tak?
Tepuk DADA tanyalah IMAN.
Tepuk DAHI tanyalah DIRI.****

Bila kita mudahkan urusan orang, maka Allah akan mudahkan urusan kita 💞💞💞

Alhamdulillah, kadang-kadang customer yang membeli dengan saya atau menggunakan khidmat saya, mereka bayar lebih. Kadang saya sendiri terkejut. Ada juga customer yang tak minta kurang tapi saya sendiri bagi kurang. Tak salah kita bagi diskaun pada orang yang lebih susah dari kita dengan niat bersedekah. 

#agentdisukairamai
#solutionprovider
#financialadvisor
#sweetfarah

No comments:

Post a Comment

Pindah Blog

Assalamualaikum Akibat kekangan masa, saya tak mampu nak update banyak-banyak blog. Oleh itu, apa saja cerita berkaitan Takaful saya akan pi...