Friday, March 23, 2018

Assalamualaikum sahabat-sahabat syurgaku.....

Daripada Amir bin Saad bin Abi Waqas daripada ayahnya r.a. beliau berkata, Rasulullah s.a.w bersabda : Sesungguhnya kamu meninggalkan keluarga kamu dalam keadaan berharta lebih baik daripada kamu meninggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta (dan akan menyusahkan orang lain)” - HR Bukhari dan Muslim.

Sahabat, jika kita nak menghararpkan pertolongan orng lain, berapa lama mereka akan tolong kita? 1 minggu? 1 bulan? 1 tahun? Lama- lama orang pun naik meluat dan pertolongan itu pun akan jadi tak ikhlas. Jadi, buatlah persediaan awal. Protect income sahabat. Ambil la protection untuk ahli keluarga sahabat. Jika belum mampu untuk ambil semua sekarang ini, ambillah untuk diri sahabat dulu. Di Etiqa ada pelan serendah RM50 aje sahabat. Memang pelan Etiqa mampu untuk dimiliki oleh semua golongan. Jangan terlalu berkira dengan family kita. Saya sayang sahabat-sahabat semua. Saya sedih bila sahabat-sahabat mampu untuk benda lain tetapi tidak mampu untuk Takaful.

Dalil : Surah Al-Jathiyah (Yang Melutut) - Ayat 18

Terjemahannya yang berbunyi : Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syaria’at (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum agama; maka turutlah Syari’at itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang- orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).

Sahabat, bertukarlah kepada Takaful sekarang sekiranya sahabat ada memiliki conventional insurance. Takaful merupakan wasilah untuk mencapai matlamat penjagaan harta. Matlamat syariah adalah untuk menjaga nyawa, agama akal, keturunan dan barta.

Salam sayang
Farah
Takaful Consultant
Hibah/Wasiat Consultant
Financial Practicioner
0122567454  | 0136107004

No comments:

Post a Comment

Pindah Blog

Assalamualaikum Akibat kekangan masa, saya tak mampu nak update banyak-banyak blog. Oleh itu, apa saja cerita berkaitan Takaful saya akan pi...