Wednesday, March 28, 2018

Kenapa Pelan Takaful Wajib Dimiliki Oleh Semua Orang Islam

Ada 9 sebab kenapa Pelan Takaful wajib dimiliki oleh semua orang terutama oramg Islam.....

1. Ketenangan Apabila Berlaku Musibah

Pelan Takaful boleh membantu memberi perlindungan kepada ketidaktentuan yang bakal berlaku dalam kehidupan. Jika anda mempunyai Pelan Takaful, ketika berlalu musibah, bantuan kewangan telah siap disediakan. Jika tidak, anda pasti mengharapkan belas kasihan dari adik-beradik, saudara-mara dan sahabat handai. Bayangkan fikiran anda ketika itu.

2. Bil-Bil Perubatan

Dalam keadaan ekonomi sekarang, kos perubatan hospital semakin tinggi. Hospital kerajaan pula menjadi semakin padat. Dan, dalam keadaan ekonomi  semakin merosot, Pelan Takaful boleh membantu anda untuk memudahkan dan menyelesaikan masalah ini. Anda boleh mendapatkan rawatan dalam keadaan yang selesa.

3. Tabung Simpanan

Selain faedah tempoh matang, Pelan Takaful turut melampirkan ruang untuk anda melabur melalui pelaburan syariah yang dibenarkan dalam Islam. Simpanan bertempoh yang disertakan dengan terbukti memberi kebaikan yang besar kepada peserta Takaful. Anda boleh merancang untuk membuat umrah,haji, pendidikan anak-anak dan lain-lain.

4. Perlindungan Perniagaan

Pelan Takaful bukan hanya untuk individu, malah ia juga boleh melindungi perniagaan anda daripada kerugian kewangan, liability atau ketidakstabilan dalam kes kematian seorang pemilik perniagaan atau rakan kongai. Tidak kira samada Pelan Takaful yang diambil itu untuk jangka masa pendek mahupun jangka masa panjang. Ianya tetap amat bernilai untuk sebuah perniagaan yang telah anda usahakan selama ini.

5. Saham Akhirat

Selain dari meninggalkan sejumlah wang simpanan untuk yang tersayang, anda juga boleh menggunakan Pelan Takaful untuk menghibahkan sejumlah wang untuk amal jariah. Bukan sahaja untuk kegunaan keluarga anda, tetapi ia juga boleh digunakan untuk masyarakat pada masa hadapan seperti hibahkan kepada Masjid, Rumah Anak Yatim dan sebagainya.

6. Perlindungan Terhadap Mereka Yang Tersayang

Semasa anda hidup, anda bekerja keras untuk keluarga anda dan menjaga pasangan anda. Amatlah penting untuk menyediakan satu Pelan Kewangan yang stabil untuj mereka meneruskan kehidupan yang selesa untuk tempoh sekurang-kurangnya 5 tahun.

7. Perlindungan Penyakit Kritikal Dan Lumpuh

Jika anda mengalami penyakit kritikal atau lumpuh atau hilang upaya kekal menyeluruh, kemungkinan kewangan anda akan terganggu secara mendadak disebabkan anda tidak dapat bekerja lagi. Pelan Takaful akan merancang untuk anda bagaimana anda dapat menjana bantuan kewangan selaras dengan pendapatan bulanan anda.

8. Kematian

Meninggal secara tiba-tiba samada dalam kemalangan atau sakit yang tidak dijangka atau sebab-sebab tertentu ini boleh berlaku pada bila-bila masa tanpa kita duga. Sekiranya anda pergi dulu, Takaful akan membantu keluarga anda untuk membayar segala hutang, bil-bil & segala kos tambahan yang anda ada semasa anda hidup. Ketahuilah bahawa Takaful menafikan perkataan ASSET  BEKU. Mudahkan urusan keluarga anda yang tersayang dengan menyediakan Pelan Takaful sekarang.

9. Pencen/Bersara

Anda boleh menggunakan Pelan Takaful sebagai pelan persaraan anda. Sekiranya tidak terjadi apa-apa risiko dalam beberapa tempoh, simpanan anda boleh dikeluarkan selepas tempoh matang. Ia sangat-sangat membantu anda menjalani keselesaan hidup selepas bersara.

Salam sayang,
Farah
Takaful Consultant
Wasiat/Hibah Consultant
Financial Practitioner
012.256.7454 | 013.610.7004

No comments:

Post a Comment

Pindah Blog

Assalamualaikum Akibat kekangan masa, saya tak mampu nak update banyak-banyak blog. Oleh itu, apa saja cerita berkaitan Takaful saya akan pi...