Wednesday, September 3, 2014

Why I choose Etiqa Takaful

Dulu-dulu masa zaman belum ada Takaful or maybe time tu dah ada but hanya Takaful Malaysia..itupun belum popular & kurang dihebahkan lagi pada market kita kat Malaysia ni, adik aku merupakan agent MAA Assurance pada waktu itu. Dia pernah mengajak aku untuk menjadi agent sepertinya sebab dia tengok aku suka buat business. Tapi, aku reject. Aku cakap aku tak boleh & tak pandai nak jual insurance tapi dia kata kalau aku boleh buat MLM aku mesti boleh buat insurance. Tapi, aku tetap tak nak sebab kononnya masa tu aku tau la sangat di mana kekuatan aku. Macam-macam alasan aku bagi...tak pandai jual something without physical products la & macam-macam lagi. Hakikatnya memang aku tak minat bidang insurance ni. Masa tu aku ambik policy dengan dia pun just education plan untuk anak-anak. Masa tu tak tau pun lagi pasal bab riba' ni. Bila ada orang nak jual insurance dengan aku memang aku tak nak sebab masa tu memang aku tak de pendedahan langsung tentang insurance. Aku hanya bergantung pada benefit kat tempat kerja aku je. Beruntung la sebab banyak benefit. Alhamdulillah. 

Sekarang ni, bila aku dah terjun dalam bidang Takaful dan sudah diberi pendedahan tentang Takaful...baru la aku tau betapa pentingnya Takaful dalam kehidupan kita. Dan baru la aku tau yang Takaful ni shariah & insurance itu haram. Dan aku juga tahu betapa beratnya dosa riba'. Moga Allah ampuni dosa-dosaku yang lalu. Now, tugas aku pulak untuk menyampaikan pada mereka di luar sana betapa pentingnya Takaful ini. Sedangkan orang bukan islam sekarang ni pun ramai yang pilih Takaful apatah lagi kita yang islam ni...kannnnnn?????

Aku memilih Etiqa Takaful di atas beberapa sebab. Antaranya ialah :

  1. Etiqa Takaful ni very strong company, No. 1 Takaful Company in Malaysia & one of the biggest Takaful in the World. Back-up by Maybank which is Bank terbesar di Malaysia. Siapa tak kenal Maybank kan? Syarikat yang sangat kukuh & dipercayai ramai. 
  2. Insan yang convince aku tu tak putus asa...3 hari berturut-turut dia convince. Aku tertarik apabila dia sentuh bab-bab keagamaan.
  3. Etiqa Takaful adalah local (Malaysian) company & dimiliki oleh Bumiputera. I should support this company. Must be Proud to be Malaysian. Proud to be Muslim as well. 
  4. Products Etiqa Takaful sangat menarik berbanding dengan yang lain. (ini pendapat peribadi aku)
  5. Etiqa Takaful banyak memenangi pelbagai Anugerah. Ini menunjukkan Etiqa Takaful adalah sebuah syarikat yang bagus, prihatin & produknya juga bagus serta boleh dipercayai.
  6. Etiqa Takaful satu-satunya syarikat takaful yg buat project CSR & CZR
  7. Aku pernah kena tipu dengan maybank staff pasal Etiqa Takaful. Hahahahahaha....yang ni memang kelakar...lepas aku menyedari yang aku kena tipu, aku complaint berapi-api kat Etiqa. Habis aku cc kat semua orang-orang complaint aku tu. Kena tipu kot. Dia kata saving tapi insurance sebenarnya. Finally, aku pulak jadi Agent di Etiqa Takaful. Aku nak buat betul-betul...tak nak tipu orang macamana aku pernah kena tipu dan macamana orang tipu aku. 
Struggle...memang struggle buat Takaful ni. Cabarannya juga amat hebat but makin lama aku dalam bidang ini makin seronok pulak aku rasa. Takaful is a rejection business. Aku dah biasa terima rejection. Itulah cabarannya. Walaupun aku sekadar buat part-time tapi aku telah berjanji dengan diri aku sendiri yang aku akan melakukannya yang terbaik. Aku akan jaga client aku sebaik mungkin. In Shaa Allah, suatu hari nanti Takaful akan jadi kerjaya fulltime aku. Moga aku diberi peluang untuk membina kerjaya di dalam bidang Takaful ini.

Salam sayang,
Farah
Takaful Consultant
Hibah / Wasiat Consultant 
012.256.7454 | 013.610.7004

No comments:

Post a Comment

Pindah Blog

Assalamualaikum Akibat kekangan masa, saya tak mampu nak update banyak-banyak blog. Oleh itu, apa saja cerita berkaitan Takaful saya akan pi...